Vi startede med at lave endnu en oprydning i vores medicinrum for at nedbringe sortimentet (et arbejde, der var begyndt i set små i 2020), identificere hvilke præparater der helt kunne udgå, hvilke præparater der skulle nedbringes i antal, og hvilke præparater der evt. kunne lånes fra andre afdelinger på sygehuset:
- Doloproct suppositorier og creme udgik af sortiment, vi kan låne det på barselsafdelingen.
- Ibumetin udgik af sortiment, vi udleverer det aldrig.
- Nicorette udgik af sortiment, vi bruger det meget sjældent og kan låne det på en anden afdeling.
- Cytotec reduceres i mængde, det udløber ofte på dato.
- Pethidin reduceres i mængde, vi bruger det meget sjældent.
- Ventoline-pipetter reduceres i mængde, vi bruger dem meget sjældent.
- Blå plastikposer til at transportere epidural-pumpen i fjernes, vi har tasker til dette formål.
Dernæst tog vi kontakt til Regionsapoteket for at få aftalt et møde, hvor vi kunne drøfte deres viden omkring holdbarheden på anbrudt og optrukket medicin og deres anbefalinger om dette. På mødet deltog funktionsleder ved Regionsapoteket i HE Midt Trine Bjerregaard Madsen, jordemodersupervisor Kirsten Nordby og jordemoder Cecilie Johansen.
Vi drøftede:
- K-vitamin, kan vi ændre vores arbejdsgang? Der er pt. ingen mulighed for at få K-vitamin i større hætteglas, så vi må umiddelbart lade den ligge, selvom vi til stadighed smider orale sprøjter ud i store mængder.
- Medicinholdbarhed? Er der nyt på dette område? Holdbarheden er uændret ift. informationen for 2 år siden.
- Kan ubrugte tabletter som har været hos én patient gives til en anden patient? Trine Bjerregaard Madsen kan ikke anbefale genanvendelse af Angusta af både hygiejniske og kvalitetsmæssige årsager. Vi lader den umiddelbart ligge.
- Gennemgang af sortiment i medicinrummet, som beskrevet ovenfor.
Vi tog desuden kontakt til hygiejneorganisationen for at fastsætte et møde, hvor de kunne få indblik i vores projekttanker og give deres bud på, hvad de ville støtte op om, og hvad de ikke umiddelbart kunne anbefale.
Under mødet deltog hygiejnesygeplejerske Karen Dyhr, chefjordemoder Katrine Kildedal, jordemodersupervisor Kirsten Nordby og jordemoder Cecilie Johansen.
Hygiejnesygeplejersken oplyste, at rent infektionshygiejnisk er det fint at have optrukket/opblandet medicin i ren plastkasse med låg på fødestuen, og at det derefter anvendes til en anden patient. Hun ligger stor vægt på, at medicinen håndteres rent og håndteres i 'ren zone' (1-2 meter). Hygiejnesygeplejerskens holdning til Angusta er, at de ikke kan anbefale genanvendelse, når medicinen har været i private hjem, da kvaliteten af medicinen ikke kan garanteres.
Derudover tog vi kontakt til en anæstesi-afdeling for at høre deres erfaring ift. deres arbejde med medicinhåndtering i dagligdagen. Afdelingen fortæller, at de genbruger optrukket medicin til anden patient i stor stil på operationsstuerne, dog er de opmærksomme på, at holdbarheden på otte timer overholdes.
Personalet (jordemødre, social- og sundhedsassistenter, serviceassistenter, læger osv.) blev informeret skriftligt i fredags-nyt og mundtligt i vagtskifte om de nye tiltag.
Undervejs i forløbet holdt vi vores kollegaer opdateret i forhold til resultater, ændringer og justeringer.
Læring og næste skridt
Vi vil trække tal for afdelingens medicinforbrug fra 2020 til 2022. Vi er opmærksomme på, at der i tallene er tre fejlkilder som kan påvirke resultaterne, både i positiv og negativ retning:
- Den ene er Angusta, hvor ikke anbrudte tabletter fra en igangsættelse af fødsel i en periode blev sendt hjem fra Fødeafsnittet med tabletter, der kunne bruges ifm. en anden igangsættelse. patient. Grundet en kraftig anbefaling fra hygiejnesygeplejerskerne i Region Midt måtte vi stoppe genanvendelsen d.1/6-21. Desuden blev det d. 7/7-22 meldt ud fra Lægemiddelstyrelsen, at Angusta blev trukket tilbage fra markedet pga. kvalitetsproblemer fundet i en stikprøve, og vi har derfor ikke anvendt dem i en periode på 1,5 måned.
- Den anden fejlkilde, vi er stødt på i projektet, er anvendelsen af Benzylpenicillin under fødslen. Hvor vi pr. 1/7-21 gik over til at pode vores gravide/fødende for GBS og dermed undgik en del unødig penicillin til ikke-inficerede fødende.
- Den sidste fejlkilde er, at Xylocainspray d.24/9-21 er blevet fjernet fra vores sortiment, da det blev påvist, at det opløser suturmaterialet i forbindelse med suturering.
Vi forventer, at lave en ny brush up/reminder til vores kollegaer, så de fastholdes og fortsætter med at have fokus på genanvendelse af medicin til anden patient.
Vi vil skrive et nyt opslag i vores nyhedsbrev 'Fredags-Nyt' og opfordre kollegaerne til at minde hinanden om vores tiltag i det daglige arbejde.
Vi vil desuden opfordre vores kollegaer til at komme med alternative ideer til yderligere medicinreduktion.
Vi er blevet bekendt med, at der findes et produkt på markedet med forfyldte sprøjter med bl.a. Lidokain, Efedrin og Anti-D. Det kunne være interessant at undersøge, om det er mere bæredygtigt at skifte over til disse sprøjter. Center for Bæredygtige Hospitaler er i gang med at undersøge muligheden for dette. Vi kunne desuden have et ønske om forfyldte sprøjter med Lidokain-adrenalin og Ventoline, da disse to præparater vil lette arbejdsgangen for jordemødrene og måske også være et mere bæredygtigt valg?
Ved projektperiodens afslutning, da vi fik resultaterne af vores medicinforbrug, så vi, at der ikke var den ønskede reduktion af forbruget. Dette fik os til at overveje, hvorfor vi ikke havde opnået vores målsætning. Det viste sig, at det nok ikke var lykkedes os at give den nødvendige information via 'Fredags-Nyt' og i vagtskifte til vores kollegaer. Hvad kunne vi gøre?
- På fødestuen, på kontoret og i medicinrummet, blev der hængt plakater op for at minde personalet om at huske at opbevare medicin på patientstuer korrekt, så ikke-anvendt medicin kan anvendes til andre patienter.
- Vi blev klar over at kollegaerne ikke konsekvent læser vores indlæg i 'Fredags-Nyt', og vi var derfor nødt til at tænke i alternative baner. Vi fik hjælp fra vores vicechefjordemoder til at tage udfordringen med dette op på et personalemøde.
- Vi bestemte os desuden for at være mere opsøgende og informerende og indgå i dialogen med vores kollegaer om at genanvende medicin.
For at følge med i udviklingen, foretog vi stikprøver omkring vores medicinaffald ca. en gang ugentligt. Her kunne vi se, hvor meget medicin der potentielt, ved korrekt opbevaring og håndtering kunne være anvendt af andre patienter.
En sidegevinst til dette var, at vi kunne sættes fokus på, at noget af medicinaffaldet kunne være sendt til restaffald, eksempelvis poser med NaCl og Ringer som, når man ikke hælder væsken ud, vejer unødigt tungt i medicinaffaldet.
Resultatet var ikke helt så positivt som vi havde ønsket. En lille forbedring så vi i at genanvende anbrudt medicin, men der er stadigvæk plads til forbedring.
Vi må se i øjnene, at vi her skal være tålmodige og tro på, at det er vanens magt, der spiller ind. Vores arbejdsgange omkring medicin er så indgroet, at det tager lang tid for personalet at ændre på disse.
Vi tror på, at vores projekt kan have stor gavn på andre afdelinger, hvor der er et stort medicinforbrug i dagligdagen, og hvor indholdet af deres medicinrum er meget større. Hvis disse afdelinger rydder op i medicinbeholdningen og håndterer medicin som anbefalet, således ikke anvendt medicin fra en patientstue kan anvendes til andre patienter, tænker vi, at der er en stor medicinreduktion at hente.