Grøn medicinhåndtering af vederlagsfri medicin
Lange leveringstider og uhensigtsmæssige arbejdsgange medfører ofte ressource- og medicinspild. Det afhjalp en optimering af medicinhåndteringen.
Lange leveringstider og uhensigtsmæssige arbejdsgange medfører ofte medicinspild. Derudover kræver det store ressourcer fra personalet, når patienter i psykiatrien får udleveret vedlerlagsfri medicin. Det afhjalp en optimering af medicinhåndteringen.
Hver gang en patient i psykiatrien skal have udskrevet og udleveret vederlagsfri medicin, sætter det gang i en række begivenheder. Den kan strække sig over dage og medfører mange ulemper og uhensigtsmæssige konsekvenser for både patienten, afdelingen og miljøet. Det viser en analyse af personalets arbejdsgange i klinikkerne på Afdeling for Psykoser på AUH, som er foretaget i et samarbejde mellem farmaceuter i psykiatrien og hospitalsapoteket.
Først skulle medicinen nemlig ordineres, oprettes og leveres. Noget der i sig selv kunne tage op til en uge. Efter leveringen skulle det etiketteres med navn, indikation og dosering, fordeles til behandlerne og først der kunne en delmænge udleveres til patienterne. Det gav mange udfordringer; blandt andet besværliggjorde det omlægningen af behandlinger og doseringer, gav et stort ressourceforbrug og et stort medicinspild.
Efter kortlægningen af de omfangsrige arbejdsgange, ændrede farmaceuterne på dem, så der nu er blevet oprettet et decideret medicinrum, hvor der bestilles og leveres medicin en gang ugentligt fra Klinisk Farmaci. Det betyder blandt andet, at mange færre hænder skal håndtere medicinen, og dermed er der blevet frigjort tid for det øvrige personale. Det er nu også mere fleksibelt at ændre i patienternes medicinering, ligesom der bliver sparet på ressourcer i form af etiketter, poser og transport.
Projektet har været så succesfuldt, at det er blevet referencen for, hvordan håndtering af vederlagsfri medicin i psykiatrien fremover skal håndteres.
Udvalgte resultater
- Nye optimerede arbejdsgange med effekt på mange områder fra det patientnære til det miljømæssige.
- Optimeringen medførte også et stort kvalitetsløft i dokumentationen i FMK.