En app giver medarbejdere på Hospitalsenhed Midt mulighed for at købe overskydende hospitalsmad. Ambitionen er på den måde at mindske mængden af madspild.

Mad fra kantinen på to tallerkener

HE Midt Køkken undersøgte, hvor, hvornår og hvorfor maden går til spilde. Undersøgelsen viste blandt andet, at der var en udfordring i forhold til patient-buffeterne på sengeafsnittet, og flere medarbejdere gav udtryk for, at de savnede muligheden for at kunne købe den overskydende mad.

Køkkenet forsøger naturligvis at tilpasse mængden af mad til antallet af patienter, men oplever alligevel jævnligt, at der er mad fra buffeterne på de enkelte sengeafsnit, som må smides ud.

Med app'en BuancoPay har HE Midt nu fundet en løsning, som giver medarbejderne mulighed for at købe den mad, der bliver til overs i de personale-betjente buffeter. Gennem app'en kan medarbejderne blandt andet købe en tallerkenfuld morgenmad, frokost eller aftensmad. Man kan dog ikke reservere et måltid fra buffeten på forhånd, da der altid skal være nok mad til patienterne.

Udvalgte resultater

  • Den nye app er i første omgang prøvekørt på RH Skive, hvor tilbagemeldingerne har været meget positive.
  • Planen er nu, at app'en gradvist skal rulles ud til at dække hele HE Midt inden sommerferien 2021.
  • Endelige resultater præsenteres, når app'en er fuldt implementeret

Se informationsfolder fra Hospitalsenhed Midt

Medarbejdere og afdeling

Køkken, Servicecentret, Hospitalsenhed Midt

Christian Cook Jensen, afsnitsleder  
Bodil Jessen, kostkonsulent
Kim Jakobsen, driftskoordinator

Kategorier

#Mad og madspild

Rasmus Højegaard-Vibild HEM Rasmus Højegaard-Vibild HEM

Rasmus Højegaard-Vibild

Bæredygtighedskonsulent

Hospitalsenhed Midt

M. 2974 2551

rasmhj@rm.dk

Dette projekt bidrager til sporet cirkulær økonomi Dette projekt bidrager til sporet cirkulær økonomi

Spor: Cirkulær økonomi