Overskydende mad sælges via app
En app giver medarbejdere på Hospitalsenhed Midt mulighed for at købe overskydende hospitalsmad. Ambitionen er på den måde at mindske mængden af madspild.
HE Midt Køkken undersøgte, hvor, hvornår og hvorfor maden går til spilde. Undersøgelsen viste blandt andet, at der var en udfordring i forhold til patient-buffeterne på sengeafsnittet, og flere medarbejdere gav udtryk for, at de savnede muligheden for at kunne købe den overskydende mad.
Køkkenet forsøger naturligvis at tilpasse mængden af mad til antallet af patienter, men oplever alligevel jævnligt, at der er mad fra buffeterne på de enkelte sengeafsnit, som må smides ud.
Med app'en BuancoPay har HE Midt nu fundet en løsning, som giver medarbejderne mulighed for at købe den mad, der bliver til overs i de personale-betjente buffeter. Gennem app'en kan medarbejderne blandt andet købe en tallerkenfuld morgenmad, frokost eller aftensmad. Man kan dog ikke reservere et måltid fra buffeten på forhånd, da der altid skal være nok mad til patienterne.
Udvalgte resultater
- Den nye app er i første omgang prøvekørt på RH Skive, hvor tilbagemeldingerne har været meget positive.
- Planen er nu, at app'en gradvist skal rulles ud til at dække hele HE Midt inden sommerferien 2021.
- Endelige resultater præsenteres, når app'en er fuldt implementeret
Medarbejdere og afdeling
Køkken, Servicecentret, Hospitalsenhed Midt
Christian Cook Jensen, afsnitsleder
Bodil Jessen, kostkonsulent
Kim Jakobsen, driftskoordinator
Kategorier
#Mad og madspild