Før vi besluttede at ansøge om puljemidlerne, bestod den bæredygtige indsats af tilfældige og sporadiske nedslag i enkelte elementer. Med mulighed for frikøb af en dedikeret sygeplejerske, kunne indsatsen på systematisk vis blive planlagt og fulgt løbende.
Gennemførte aktiviteter
Med hjælp fra vores bæredygtighedskonsulent, foretog afdelingen en baseline måling i januar 2020, hvor alt vores dagrenovation samt spande til klinisk risikoaffald, blev vejet.
Desuden blev der foretaget observationsstudie og indhentet billedmateriale fra vores skylle- og affaldsrum. Dernæst blev personalet bedt om at komme med forslag og input via idékasser i personalestuerne, til hvilke ændringer de ønskede. Pga. udbredelsen af Covid-19 over de efterfølgende måneder, blev arbejdet med bæredygtighed sat i bero. Først i august 2020, kunne afprøvningen af nye arbejdsgange for alvor genoptages.
Arbejdet med reduktion af klinisk risikoaffald, har primært omhandlet en adfærdsændring hos personalet, hvor hverken opkast, aspirat, Pico-Vac eller afføring fra fx stomiposer, behøver at klassificeres som klinisk risikoaffald. Forud for implementering af nye arbejdsgange, foregik et større opsøgende arbejde hos regionens andre hospitaler og sammenlignelige afdelinger samt hygiejnesygeplejersker.
I forhold til dagrenovation, har det både involveret mere hensigtsmæssig placering af div. beholdere til sortering, viden og begrænsninger i forhold til det affald vi genererer i kirurgiske sengeafsnit samt minimering af NaCl skyl efter medicinindgift.
Helt konkret er de gule spande til klinisk risikoaffald, placeret mere hensigtsmæssig og reduceret i antal og størrelse for at undgå forvirring, med tydelig markering af hvad der skal hvor. Desuden er der udarbejdet et nyt skilt (se billede), for hvad der kan komme i udslagskumme/toilet, som tidligere blev kasseret i klinisk risikoaffald.
Tallene på hhv. lejepapir og gule spande viser næsten en halvering af brugen af lejepapir og en betydelig reduktion i indkøb af de store spande
Der har været afholdt undervisningssceancer af bæredygtighedskonsulenten, hvor personalet har fået et godt indblik i bæredygtig affaldssortering. En afsluttende quiz har desuden vist, at personalet i meget høj grad har opnået ny viden om affaldshåndtering. Især forståelsen af, at mindre kartonæsker fra fx medicin og handsker kan sorteres som papir har været en øjenåbner, der har flyttet på mængden af restaffald.
Afdelingen har, i samarbejde med farmakonomer og læger, yderligere besluttet at følge de retningslinjer, som enkelte andre afdelinger i regionen også arbejder efter vedr. NaCl skyl efter intravenøs medicinindgift. Det betyder, at ved indgift af medicin opløst i 100 ml eller mere, skylles hele infusionssættet ikke længere igennem med 100 ml NaCl som tidligere, men kun på den perifere venekanyle. Dette har medvirket i en besparelse på ca. 60 stk 100 ml NaCl plastikflasker pr. døgn. Desværre kan der ikke indhentes data fra indkøb på disse kasser, da de ikke bestilles samlet til et afsnit eller afdeling.
Som nedenstående tabel viser, har sengeafsnittet reduceret mere end forventet i både mængden af dagrenovation samt klinisk risikoaffald. I ambulatoriet er reduktionen minimal, hvilket formentlig hænger sammen med de konkrete ændringer. Endvidere deler ambulatoriet skyllerum med en anden afdeling, hvor der ved seneste kontrolvejning, har været tvivl om affald genereret fra den anden afdeling også har været talt med i opgørelsen.
Projektets resultat på reduktion i affaldsminimering
• Reduktion i dagrenovation i tre sengeafsnit med 38%.
• Reduktion i dagrenovation i klinik med 4,8%.
• Reduktion i klinisk risikoaffald i tre sengeafsnit med 35%.
Gode råd til andre
Vi vil anbefale andre, at afholde undervisning før implementering af ændringer og tiltag. Grundet Covid-19, blev vores ændringer indført meget mere gradvist end oprindelig ønsket. Desuden vil vi anbefale andre, at påbegynde den nye praksis i en mindre enhed, før det udbredes til flere, hvilket var vores oprindelige plan. Vi har erfaret, at tre sengeafsnit med dertilhørende klinikker er et stort projekt.
Oprindelig havde vi en intention at inddrage en af vores samarbejdende afsnit i affaldsreduktionen relateret til patientens forløb. Men både grundet Covid-19 samt på grund af kultur- og specialeforskelle var dette arbejde vanskeligt. Afdelingens bæredygtighedsnøgleperson har dog foretaget observationer i det samarbejdende afsnit og videregivet disse til hospitalets bæredygtighedskonsulent. Hvis projekter fremover skal forløbe på tværs af afdelinger, bør de forankres centralt fra, med dertilhørende ledelsesopbakning.
Næste skridt
Fremover vil vi arbejde på at fastholde de ændrede arbejdsgange i vores sengeafsnit, med særlig fokus på nye medarbejdere og dem der fx kommer retur fra barsel.
Endvidere vil vi udbrede de erfaringer vi har gjort os til vores øvrige klinikker.