Derfor skal I gøre det

Hænder tager udstyr ud af personaleskab

Der kan være meget at spare ved at omlægge til flergangsinstrumenter, hvor I kan. Et flergangssutursæt udleder fx 90 % mindre CO2e end et tilsvarende engangssæt. Og så sparer I både metal, der er en ikke-fornybar ressource, og klinisk risikoaffald, der er både dyrt og forurenende.

Mangler I inspiration til steder, hvor I kan skifte fra engangs- til flergangsinstrumenter? Klik på knappen herunder og tag et kig på indkøbssedlen. Her har vi samlet varenumre og oplysninger, så det er lige til at bestille.

Indkøbssedlen

Sådan gør I

1. Hvor kan I skifte?

Undersøg hvilke engangsinstrumenter I har på afsnittet, og udvælg dem I vil og kan udskifte med flergangsinstrumenter.

2. Indkøbsaftaler

Undersøg, om I kan skaffe de udvalgte instrumenter via de eksisterende indkøbsaftaler.

3. Kontakt sterilcentralen

Kan de håndtere den ekstra opgave? Hvem køber vaskenet og eventuelt containere til de nye instrumenter? Lav en aftale om leveringen af flergangsinstrumenterne.

4. Tjek økonomien

Undersøg sammen med ledelsen og økonomiafdelingen, hvordan det vil påvirke udgifterne til instrumenter. Se mere under opmærksomhedspunktet Økonomi.

5. Styr logistikken

Undersøg i samarbejde med service/logistik og sterilcentralen, hvordan logistikken skal fungere.

6. Lav procedurer

For håndteringen og genbehandlingen, og få det godkendt af de relevante fagpersoner.

7. Køb ind

Bestil flergangsinstrumenterne.

8. Informer

Informer dine kollegaer om de nye arbejdsprocedurer.

7. Også for fremtiden

Følg op på ændringerne med løbende møder.

Opmærksomhedspunkter

Samarbejdspartnere