Bæredygtighed
Hvert år bruges der mange tons lejepapir på hospitalerne. Da lejepapiret typisk ikke kan sendes til genanvendelse, ender det som restaffald. Ved at reducere brugen af lejepapir reduceres både forbrug og mængden af affald.
Nogle gør i dag lejet rent med en engangsklud. Vi anbefaler, at man vælger flergangsklude, da engangsklude er endnu et engangsprodukt af plast, der ikke kan genanvendes og typisk ikke produceres i Danmark.
Hygiejne
Arbejdsgangen ift. rengøring af lejet er ikke ændret. Man skal rengøre lejet, jf. de regionale infektionshygiejniske retningslinjer, mellem hver patient, uanset om der anvendes lejepapir eller ej.
Når der ikke anvendes lejepapir, fjernes en barriere mellem patient og leje. Barrieren er vigtig i forbindelse med absorption af sekreter. I disse tilfælde kan lejepapir eller andet underlag være nødvendigt. Det er altså en faglig vurdering, hvorvidt der skal være en barriere mellem patient og leje eller ej.
Husk, at ved synligt snavs, blod og ekskreter skal der både rengøres og desinficeres. Ved stænk og sprøjt med organisk materiale eller ved isolationskrævende patienter skal lejet rengøres og desinficeres med egnet desinfektionsmiddel.
Arbejdsmiljø
Tiltaget forventes at lette det fysiske arbejdsmiljø, da man undgår en arbejdsgang. Det kan medvirke til at forbedre det psykiske arbejdsmiljø, når man oplever, at der ikke genereres så meget affald som før.
Personaleressourcer på afsnittet
Generelt vil en fjernelse af lejepapir skabe en simplere arbejdsgang både for den, der klargør lejet, og dem, der normalt tømmer affald og bestiller varer. Der er altså tale om en lettelse af arbejdsopgaver.
Personaleressourcer uden for afsnittet
Der vil være færre varer, der skal leveres til afsnittet og bortskaffes.
Oplevet kvalitet
Den oplevede kvalitet af behandlingen forventes her at være varierende, da det afhænger af patientens opfattelse af, hvad kvalitet er. Nogle patienter vil måske være glade for, at der ikke bruges unødvendigt lejepapir. Andre patienter vil måske se det som et fald i kvaliteten, fordi lejet kan opleves som koldere at ligge på, eller fordi det virker mere usikkert pga. den manglende barriere. Det kan være relevant at kommunikere om tiltaget til patienterne, hvis man har tilbagevendende patienter.
Økonomi
I mange tilfælde kan lejepapiret helt udfases, og dermed spares udgiften til indkøb. Der vil også være en økonomisk besparelse i form af arbejdsressourcer og bortskaffelse af affald. Hvis I bruger engangsklude i dag, anbefaler vi, at I skifter til flergangsklude. Her kan der i første omgang være en udgift til indkøb, som tjener sig ind igen afhængigt at afdelingens forbrug. Da lejet alligevel rengøres, er der ikke øget udgift til personaleressourcer. Der vil være en engangsudgift i form af arbejdsressourcer, når tiltaget skal implementeres.