Derfor skal I gøre det

Hænder tager udstyr ud af personaleskab

Der er mange apparater på vores hospitaler og kontorer, som står tændt døgnet rundt. Nogle gør det med god grund, mens andre tænder og slukker automatisk. Undersøgelser viser dog, at der også er et potentiale i at slukke de apparater, der ikke hører til i de kategorier. Det er ‘mange bække små’, og vores samlede adfærd og vaner betyder meget. 

Sådan gør I

1. Undersøg

Har I udstyr eller maskiner, der er tændte om natten uden en “god grund”? Kontakt apparaturansvarlig for vejledning i den bedste udnyttelse af jeres apparater. Find inspiration på listen herunder.

2. Tag en snak

Start en dialog på afdelingen om, hvordan I kan skabe nye arbejdsgange. Hvis det ikke giver mening at inkludere hele afdelingen, så husk at medtage de kolleger, der påvirkes af forandringen. Afklar blandt andet følgende:

  • Hvornår skal maskinen slukkes på en vagt? Hvem gør det?
  • Hvornår skal maskinen tændes på en vagt? Hvem gør det?

3. Fortæl om planen

Kommuniker løbende, gentagende gange og i god tid, hvad I finder ud af. Både før, under og efter implementeringen af tiltaget. Det kan både være mundtligt og skriftligt - tænk eventuelt også i plakater o.l.

4. Sæt i gang

Aftal en dato for igangsættelse af jeres nye energibesparende tiltag.

5. Følg op

Når tiltaget er implementeret og den nye adfærd forhåbentligt er blevet vane, skal I følge op på ændringerne, og hvordan det går.

Opmærksomhedspunkter

Samarbejdspartnere