Ideen til projektet?
Ideen til projektet er opstået, fordi vi på Hospitalsapoteket gerne vil arbejde mere bæredygtigt og bidrage til at reducere medicinspild, hvor det er muligt.
Hospitalsapoteket Region Midtjylland er en regional enhed med klinisk farmaci funktioner på regionens hospitaler. De ansatte arbejder efter de samme retningslinjer, de samme kvalitetskrav, og retningslinjerne er formuleret i generelle vendinger, der passer til alle hospitalerne. Derfor kan der være individuelle variationer i tolkningen af disse
retningslinjer og dermed i udførelsen af opgaven.
Vigtigste resultat?
Ved arbejdet i projektet har vi og vores kolleger fået øjnene op for vores rolle i forhold til at have bæredygtige hospitaler.
Vi kan gøre en større indsats for at minimere medicinspild ved i højere grad at have fokus på medicin på vej mod udløb og omplacering til afsnit med et større forbrug.
Vi kan dog ikke gøre det alene. Hospitalsapoteket har mange snitflader til andre aktører, og reduktion af medicinspild bliver derfor et fælles ansvar. Ved at have et større fokus på samarbejdet mellem aktører, dialog og nudging, kan vi hjælpe hinanden med at reducere medicinspildet.
I vores arbejde med at minimere medicinspild er vi blevet opmærksomme på de mange manuelle arbejdsgange i vores arbejde. Vi har behov for en lettilgængelig elektronisk løsning i vores hverdag. Derfor tog vi kontakt til DIAS, Region Midtjyllands afdeling for udvikling af digitale løsninger, om muligheden for at få udviklet en applikation til internt brug på smartphones. Fra november 2021 tester vi dette nye værktøj, hvor vi kan scanne stregkoder og fritstille varer til afsnit med et større forbrug.
Hvem har fået gavn af projektet og hvordan?
- Aarhus Universitetshospital har haft gavn af det aktuelle projekt, idet arbejdsgangene her har været under luppen. I første omgang på udvalgte afsnit.
- Hospitalsapoteket har også haft gavn af projektet, idet det har øget vores bevidsthed om vores egen rolle i forhold til bæredygtighed.
- På sigt forventer vi at arbejde med medicinspild regionalt, og så vil hele regionen få glæde af det.
Hvilke afdelinger har været involveret i projektet:
Projektet har omfattet en pilotafprøvning af nye tiltag ved de farmakonomer, der i det daglige servicerer Intensiv Nord, Intensiv Øst, Nyremedicinsk sengeafsnit, samt Urinvejskirurgisk Sengeafsnit, Aarhus Universitetshospital.
Hvilke udfordringer har I haft undervejs?
Projektet er foregået i en tid, hvor vi alle har været påvirket af restriktioner grundet Covid-19. På trods af det og på grund af stort engagement fra projektgruppen er det dog lykkedes at afdække problemets omfang og udvikle en intervention på kort tid. Interventionen skulle efterfølgende testes i november og december. I denne tid blev der mere og mere travlt på de involverede afdelinger, især Intensiv afdelingerne, grundet Covid-19. Det har udfordret vore kollegers ressourcer til samtidig at indarbejde nye arbejdsgange.
Grundet den knappe tid ind i projektet har vi været udfordret i forhold til at nå det vi gerne ville indenfor projektperioden. Ideelt set havde vi haft så god tid, at vi havde kunnet bruge "Forbedringsmodellen" til at indføre små forbedringer lidt ad gangen. Grundet tidspres har vi været nødsaget til at introducere en række af tiltag på samme tid, hvilket af gode grunde har gjort opgaven større for de involverede parter.
Hvordan er projektets resultater blevet implementeret og hvor?
Udviklede arbejdsgange i projektet er bibeholdt på testafsnit på AUH. Vi har arbejdet med at forbedre etiketter med videre.
Hvilke gode råd vil I give til andre, der vil starte et bæredygtigt projekt?
I projektgruppen har vi haft deltagelse af en af hospitalets bæredygtighedskonsulenter. Det har været super godt at have denne ressourceperson med i arbejdet og det har forkortet kommandovejen til andre samarbejdspartnere.
Pas på med ikke at være for ambitiøse. Tiden går hurtigt og sommetider er man påvirket af udenforstående faktorer, der får det hele til at skride.
Hvad er jeres næste skridt?
I efteråret 2021 har vi igangsat et arbejde for at udbrede nogle af initiativerne til andre hospitaler i Region Midtjylland.
Derudover udvikler vi sammen med DIAS, Region Midtjyllands afdeling for udvikling af digitale løsninger, en applikation til internt brug på smartphones, der skal hjælpe os med at håndtere lægemidler på vej mod udløb. I første omgang testes appen i Klinisk farmaci på Aarhus Universitetshospital.
Opret en kommentar
{{comment.PostTitle}}
{{comment.PostDate.substr(0,5)}} kl. {{comment.PostDate.substr(6,11)}} af {{comment.PosterName}}