Hvornår og hvordan er ideen til projektet opstået?
I foråret 2020 opstod ideen til at arbejde med bæredygtighed i kølvandet på arbejdet med akkreditering af laboratoriet.
Hvad er det vigtigste resultat fra jeres projekt?
Det vigtigste resultat er, at det gør en forskel at arbejde med bæredygtighed. Et øget fokus på bæredygtighed skaber nye tankemåder og handlemønstre, så bæredygtighed bliver en mere integreret del af kerneopgaven til gavn for miljøet.
På årsplan er sparet:
- 2000 stk. plastikposer ved at benytte plastikkurve, som kan genbruges
- 114,4 kg PP plast ved at indsamle genbrugsplast
- 6600 stk. engangsplastikkrus ved at benytte flergangs bæredygtige krus i BPA fri Polycarbonat
- 500 meter lejepapir svarende til 6 ruller lejepapir ved gennemgang af rutiner
Desuden er der kortlagt affaldsmængde af flamingo og forsendelsesrør fra laboratorierne på AUH.
Hvem har fået gavn af jeres projekt og hvordan?
Vi har fået undersøgt og åbnet nogle døre ift. udvikling af bæredygtighed ved AUH som også bæredygtighedskonsulenterne og i sidste ende miljøet / os alle kan få gavn af.
Hvilke andre afdelinger har været involveret i projektet?
- Bæredygtighedskonsulenterne ved AUH har været involveret i alle dele af projektet.
- Juridisk Kontor, Regionssekretariatet og It-sikkerhedsfunktionen,
- Ledelsessekretariatet, It-afdelingen har været involveret i afklaringsspørgsmål vedr. klinisk risikoaffald.
- Alle laboratorier på AUH har været i med i kortlægning af flamingoaffald og forsendelsesrør. Support fra Forsyning og Service, Sterilcentralen og
- Indkøbsafdelingen.
- Intern Logistik har været involveret i delprojektet med indsamling af plast.
Hvilke udfordringer har I haft undervejs?
- Pladsproblemer og igangsætning af plastsortering på AUH har betydet, at vi ikke har kunnet komme videre med indsamling af flamingo. Alle synes, at det er en god idé, men det kræver plads. Corona situationen har også betydet, at det har været svært at presse samarbejdsparter i forhold til tilbagemelding m.m.
- I forhold til de nye GDPR regler omkring personfølsomme oplysninger har vi ikke kunnet flytte så meget affald som forventet fra klinisk risiko affald til dagrenovation.
- Det har til tider været svært at få respons fra vores leverandører omkring plastiktyper. Der har været problemer med, at vores affaldsstativer til PP-plast blev brugt som skraldespande.
- Selvom laboratoriets ansatte generelt har været positivt indstillede overfor projektet, kan det i praksis være svært at ændre folks vaner.
Hvordan er projektets resultater blevet implementeret og hvor?
- Guide til klinisk risikoaffald er udarbejdet og implementeret i hele laboratoriet.
- Oversigt over PP plast er udarbejdet og der er opstillet markerede kasser op i laboratoriet til indsamling af genbrugsplast. Der er også udarbejdet en guide til opstart af plastsortering.
- Flamingo: Vi har lavet en kortlægning af flamingoaffald, som skal forfines lidt med billeder m.m. Bæredygtighedskonsulenterne ved AUH går videre ved at tilmelde AUH til firmaet UPCYCLING FORUM og vil af den vej prøve, om vi kan skaffe "kunder" til vores rene flamingokasser.
- Forsendelsesrør: Vi har lavet en kortlægning over antallet af forsendelsesrør. Forbruget af forsendelsesrør på AUH er ikke så stort, så vi skal have kontakt til eksempelvis de praktiserende læger via fælles indkøbslager. Vi har taget kontakt til Indkøbsafdelingen og håber på, at vi kan formidle genbrug af en stor del af rørene.
- Køleelementer: En stor del af køleelementerne er engangs og kan ikke genbruges, og vi har derfor ikke arbejdet videre med dette område. Måske kan man via UPCYCLING FORUM finde "kunder" til flergangs køleelementer.
- Plast: Vi har fået vores egne skraldestativer til PP-plast og er kommet med i AUH's plastpilotprojekt. Plasten bliver hentet af Intern Logistik. Det er dog en midlertidig løsning, indtil logistikken på AUH er klar til en permanent løsning. I gennemsnit er der i projektperioden blevet samlet 2,2 kg. plast pr. uge.
- Engangsplastikkrus er erstattet med flergangs bæredygtige glas i ??? Denne løsning blev implementeret i samarbejde med vores serviceassistent, der sagde god for den valgte type drikkeglas.
- Afdelingens forbrug af plastikposer er reduceret med ca. 2000 stk. om året ved at erstatte med kurve af plast, som kan tørres af og genbruges efter transport af prøver til laboratoriet.
- Oversigt over hvordan man går i gang med plastiksortering i laboratorier er udarbejdet, hvilket betyder, at vores løsning kan gøres skalerbar og implementeres i andre laboratorier.
- Ved en gennemgang af rutiner er forbruget af lejepapir blevet reduceret med ca. 500 meter lejepapir (6 ruller) om året.
Hvilke gode råd vil I give til andre, der vil starte et bæredygtigt projekt?
- Det kan godt betale sig at arbejde med bæredygtighed, men det kræver tid og tålmodighed.
- Spring ud i det - en lille forskel gør en stor forskel i det lange løb.
- Tag billeder så man visuelt kan se, hvor meget affald fylder.
- Man skal huske at involvere de personer, som eventuelle ændringer har betydning for og tage dem med på råd.
Hvad er jeres næste skridt?
Vi har fortsat fokus på bæredygtighed i det daglige arbejde i laboratoriet. Vi vil gerne fortsætte det, vi har igangsat, plus udvikle nye initiativer.